articol
stats

NEA scoate Muzeul Literaturii Romane la o plimbare prin oras

Vineri seara, 15 martie, am ajuns acasa cu inima mare. “Doamne cat de iubibil e Iasul cu oamenii lui!” Veneam de la Cafeneaua Publica, un proiect axat pe proiecte mici (solutii pentru Iasi), finantate pe loc, al Fundatiei Comunitare Iasi. Cum a fost aseara? Terapie, nu altceva. O intalnire la care asistand, barometrul increderii in oameni si in ieseni inregistra cote foarte inalte. 

Tiparul intalnirilor organizate sub titul de Cafeneaua Publica e cam acesta: se propune un subiect ce are legatura cu comunitatea ieseana, se dezbate, se prezinta proiecte pe aceasta tema. Traditia e ca cei prezenti la intalnire sa doneze cate 10RON, iar din suma adunata, dublata de FCI, se finanteaza un proiect ales de catre donatori. As simple and efficient as that!

Subiectul ales a fost Marketingul si Institutiile de cultura. Inspirata alegere! Intalnirea a fost deschisa de povestea plina de pasiune si energie a doamnei Beatrice Rancea. Publicul numeros al serii e posibil sa fi fost atras de carisma doamnei care a facut minuni “peste noapte” (un an si jumatate) cu Opera Nationala Romana Iasi.

O data intrati intr-o stare pozitiva, o stare de incredere in oameni, in lideri si echipa lor, am primit curiosi prezentarile celor trei echipe care timp de doua saptamani au pregatit propuneri pentru revitalizarea imaginii Muzeului Literaturii Romane Iasi.

Insumate toate proiectele, MLRI are un plan de marketing solid pe cel putin un an de acum incolo. Ne asteapta treasure hunting in gradinile celor 12 muzee, bal mascat in parcul Casei Pogor, festival de folk la Casa Memoriala Constantin Negruzzi. Ar trebui sa facem cunostinta cu o institutie cu imagine reimprospatata, un mult mai bun comunicator, o prezenta mai vie in evenimentele Iasilor.

Echipele au prezentat material solid, documentat, lucrat (idei, proiecte, material grafic si video), una dintre ele a gandit prezentarea ca pe un specatacol, implicand si o costumatie dedicata momentului. A fost o desfasurare de pasiune si dragoste de Iasi.

Cu surpriza au venit arhitectii: NEA. Ei au gandit lucrurile dintr-o perspectiva dinamica. Daca ne dorim sa aducem MLRI in mijlocul iesenilor, atunci sa trecem la treaba. Au propus un pavilion mobil al institutiei, pavilion care sa se deplaseze in oras pentru a fi mereu cuprins in evenimentele out-door ale Iasului. O prezenta eleganta, o “cutie” usor demontabila si remontabila, cu “fatade” inspirate din arhitectura cladirilor de patrimoniu ale MLRI, ce ascunde surprize interactive din care publicul curios sa afle “ce si cum si cand” ale muzeelor. Un detaliu specific arhitecturii de muzeu: cutia va primi lumina zenitala printr-un acoperis din policarbonat (transparent), peretii cutiei fiind opaci pentru a permite suprafata maxima de expunere pe fetele interioare.

Mi-a placut sugestia de a tinti atasamentul iesenilor pentru acest pavilion printr-o prezenta constanta si o poveste in desfasurare. Mi-a placut si faptul ca au privit-o si ca pe o unealta cu doua directii de utilizare: informatie ce pleaca de la muzeu spre noi si informatie care ajunge de la noi catre muzeu (asteptari, feed-back, propuneri etc).

Am surprins pe slide-urile lor o idee pe care nu au avut timp sa o dezvolte, dar care cred ca are un mare potential. Regandirea si punerea la dispozitia publicului a spatiilor verzi adiacente cladirilor muzeu.

Iasul e in deficit de parcuri si spatii verzi pentru public. Orice scuar e valoros. Parcurile care exista (sau ar putea exista) in jurul cladirilor muzeu din cadrul MLRI pot fi unele dintre cele mai pretioase unelte de marketing ale institutiei. Activitati in aer liber pentru parinti si copii, pentru bunici, pentru liceeni sau studenti sunt usor de organizat, gestionat, promovat. In plus, pot fi un atu in negocieri cu parteneri (o valoare pe care se poate miza ).

Arhitectii au castigat seara, dar Iasul va castiga noi locuri minunate pe lista “unde merg astazi cu placere”.

Articol scris de arh. Adriana Gheorghiescu | Sam, 16/03/2013 - 21:46
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.