interviu
stats

Ciprian Alexandrescu despre 2 Day Film School si filmul romanesc

Ciprian Alexandrescu este absolvent al Facultatii de regie film din cadrul UNATC si presedinte al Asociatiei Romane de Film Independent. A regizat si produs o serie de scurtmetraje, dintre care Interior. Scara de bloc a fost selectat la Cannes, Fresh Film Fest - Karlovy Vary, Sarajevo Film Festival si Festivalul International de Film Toffifest Torun din Polonia. Pentru cinefilii din Iasi, Ciprian Alexandrescu e un nume cunoscut sau pur si simplu organizatorul celor doua editii IIFF. In week-endul 2-3 iunie ne-am intalnit la Cluj cu ocazia participarii la cursul lui Dov Simens, 2 Day Film School. Iata cateva impresii.

AltIasi: Cu ce expectante ai venit tu la 2 Day Film School? Dov Siemens a pus destul de mult accentul pe managementul financiar in productia de film, din perspectiva asta si-a meritat cursul banii?

Ciprian Alexandrescu: Da, nu se pune problema de-asa ceva; n-a fost o suma exorbitanta, vorba aia, fiecare am pierdut mai multi bani in viata decat a costat cursul in sine. Am primit informatiile pe care le asteptam, o parte din ele le stiam. Mi-a facut insa o mare placere sa intalnesc un om care totusi a venit cu un discurs motivational, o informatie condensata si foarte bine structurata. Deci, a fost ok.

 

"Erau unele discordante intre informatiile lui si realitatile de aici, dar care pentru un musafir de patru zile in aceasta tara sunt normale si am vrut doar ca nivelul de informatii pe care-l da mai departe cursantilor sa fie cat mai exact si cat mai apropiat de fapte."


A.I: A fost structurata si la partea grafica? Mie sheeturile alea mi s-au parut pe alocuri usor dezordonate.

C.A.: Nu, mi s-au parut foarte ordonate si acele sheeturi in ideea in care omul avea foarte clar in minte ceea ce comunica, drept pentru care informatia ajungea cum trebuie si la receptor. In primul rand discursul a fost foarte organizat.

A.I: Tu ai fost printre putinii participanti care-au avut interventii foarte bine punctate si pertinente, ai adus completari sau modificari la datele pe care Dov le avea despre productia de film din Romania.

C.A.: Erau unele discordante intre informatiile lui si realitatile de aici, dar care pentru un musafir de patru zile in aceasta tara sunt normale si am vrut doar ca nivelul de informatii pe care-l da mai departe cursantilor sa fie cat mai exact si cat mai apropiat de fapte. E pana la urma normal pentru ca am terminat o scoala de film, am avut experienta cu filmele pe care le-am facut pana acum, inclusiv selectii la Cannes, am organizat un festival de film- doua editii de IIFF la Iasi, deci cunosc destul de bine peisajul filmului romanesc.  

A.I: Chiar, spune-ne putin mai structurat cu ce te ocupi si ce experienta ai.

C.A.: Sunt regizor de film. Inca nu mi-am facut debutul in lung-metraj dar urmeaza sa se intample asta. Am facut niste scurtmetraje, cu succes. De asemenea am produs filme, sunt co-producator al filmelor Pescuit sportiv al regizorului Adrian Sitaru, Ticalosii si-asa mai departe. In 2009 si 2010 am organizat Iasi International Film Festival.

A.I: Tu esti din Timisoara, stai mai mult in Bucuresti, cum ai ajuns la Iasi sa faci IIFF-ul?

C.A.: Mi-am dorit sa-l fac laTimisoara, dar au fost mai multe aspecte care m-au impiedicat: distanta dintre Timisoara si Bucuresti, faptul ca la Timisoara se inchegase deja un festival de scurtmetraj. Asadar, m-am reorientat inspre un oras care, dupa parerea mea, nu are viata culturala pe care-o merita. Am contactat primaria, initial au fost foate deschisi fata de proiect, l-au sprijinit in mare parte. Iasul e un oras superb, oamenii sunt superbi, am avut acolo cei mai buni voluntari, un numar peste 60 de copii minunati, o parte din ei s-au mutat la Bucuresti intre timp. Publicul a fost receptiv, am avut la prima editie undeva la 4-5 mii de bilete vandute, salile au fost pline. Asta desi s-a suprapus cu sarbatorile Iasului, moastele si alte cantari gratis, mici si bere acolo in Piata. E clar ca publicul isi doreste genul asta de evenimente in Iasi, dar din pacate ele trebuie sustinute si de oamenii pe care-i votati.


"Cu singuranta in momentul in care cineva va investi intr-o sala de cartier si va avea programe dedicate, va avea in continuare spectatori."


A.I: Tind cinematografele clasice sa dispara? Am vazut Visul lui Adalbert la Victoria cu un sunet si-o imagine care-au lasat mult de dorit. Actorii insisi au facut remarca asta.

C.A.: N-or sa dispara, trebuie doar sa se investeasca in ele. Ca in fiecare cinematograf Romania Film exista o instalatie absolut antica, de prin anii ’70 care trebuie modernizata. Sala trebuie dotata cu un mobilier decent, cu un ecran decent, cu o instalatie de incalzire. De pilda, la cinematograful Victoria daca s-ar mai construi doua etaje ar putea deveni usor un centru cultural fantastic.

A.I: Cum spunea si Dov Siemens, multiplexurile vor acapara si zona aceasta a Europei de est. Crezi ca asta e o solutie pentru consumatorii de film?

C.A: Cred ca e o solutie pentru ceea ce inseamna masa. Dar cu singuranta in momentul in care cineva va investi intr-o sala de cartier si va avea programe dedicate, va avea in continuare spectatori. La fel si salile de arta sau centrele culturale care vin cu oferte complete, atat de proiectii de filme cat si alte evenimente culturale. Totul tine de un management inteligent.

A.I: E clar ca la festivaluri colaborarile intre distribuitori si regizori/ producatori se realizeaza mai ales in privinta filmele premiate. Crezi ca se poate ascunde o agenda comerciala in spatele deciziilor luate de juriu, cu alte cuvinte, chiar daca filmul scartaie sa fie premiat pentru ca asta va atrage distribuitorii?

C.A.: Sunt doua piete diferite. Piata de festival, in care asa zisele filme de arta participa in festival, strang premii, creeaza un anumit buzz legat de ele, urmeaza a fi distribuite, dar in cinematografe de arta din afara. In Romania fireste ca fiind filme romanesti vor fi distribuite fata de alte filme care nu vor fi distribuite deloc sau proiectiile vor fi programate undeva la 3 dupa masa cand nu merge nimeni la cinema. E normal ca aceste filme sa aiba aceasta intaietate pentru ca au fost atestate valoric de altii. In al doilea rand nu exclud sa se intample ca in festivaluri sa intre filme ca cele de care spui tu, de masa, cum ar fi Tanti sau Nasa, facute de Media Pro care pana la urma au ajuns in cinematografe si-au luat premii pentru cele mai multe bilete vandute.

 

"Ca sa ai doua, trei filme bune trebuie sa faci cincizeci pentru ca evident, e prin eliminare. Ca sa faci cincizeci de filme bune trebuie sa creezi o industrie adica filmele sa faca bani pe care sa-i investesti din nou in altele"


A.I: Dov Siemens a spus ca e primul curs la care are atat de multe femei in sala. Exista o diferenta de viziune din pozitia de regizor intre femei si barbati?

C.A: Nu. Am avut experiente fericite si nefericite cu ambele sexe, asa ca nu cred ca asta e un criteriu.

A.I: Ce regizoare iti place in special? Eu le apreciez mult pe Sally Potter si Agnieszka Holland.

C.A: Hmmm, grea intrebare pentru ca niciodata nu mi-am pus problema cine a regizat acel film. Daca e un film bun, punct, e un film bun. Nu mi-am pus intrebarea daca persoana din spatele lui e purtatoare de ovare sau de altceva.

A.I: Cum ti se pare abordarea asta: “Who cares about movies? Let’s make money!”

C.A: Dov spunea o chestie care se sustine. Ca sa ai doua, trei filme bune trebuie sa faci cincizeci pentru ca evident, e prin eliminare. Ca sa faci cincizeci de filme bune trebuie sa creezi o industrie adica filmele sa faca bani pe care sa-i investesti din nou in altele. Problema in Romania e ca nu avem o industrie de film drept pentru care suntem legati de fondurile oferite de CNC sau alte contracte de co-productie si scoatem zece filme pe an, dintre care unul sau doua foarte bune. Eu zic ca suntem totusi un caz fericit, in America sau in alte tari care au o industrie de film se fac sute de filme pe an dintre care auzim eventual de cinci-zece. Aici e diferenta.

Resurse
Video: 

Pescuit sportiv -Trailer

Pescuit sportiv -Trailer

Interior. Scara de bloc

Interior. Scara de bloc

Lunch Time - Making of

Lunch Time - Making of
Articol scris de Marina-Evelina Cracana | Mie, 06/06/2012 - 23:58
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului marina.evelina