eveniment
Data: 
2 Dec 2019 - 18:00 - 8 Feb 2020 - 18:00
Loc: 
Borderline Art Space
stats
Adresa: 
Strada Belvedere nr. 18, Iași 700555
Telefon: 
0722 379 395

Tremur nocturn. Psihografice ale unui oraș

Artista germană Katrin Streicher încheie seria de expoziții de la Borderline Art Space din acest an cu o selecție de fotografii din proiectul „Night Time Tremors”. Expoziția „Tremur nocturn. Psihografice ale unui oraș” este curatoriată de Laura Tammen, are deschiderea luni, 2 decembrie, de la ora 18:00, și poate fi vizitată până pe 20 ianuarie 2020. În paralel, o selecție de 10 fotografii din aceeași serie va putea fi vizualizată la librăria Art + Design. Update: expoziția a fost prelungită până pe 8 februarie.

Seria de fotografii Tremur Nocturn (Night Time Tremors) a lui Katrin Streicher a fost creată între 2014 și 2017 în cel mai nordic oraș al Suediei. Kiruna a fost întemeiat în 1900 și de atunci a servit extragerii minereului de fier. Până astăzi, orașul urmează parametrii companiei suedeze de minerit LKAB, care a decis să relocheze Kiruna datorită unor depozite mari de fier care se află sub centrul orașului. Exploziile, care sunt folosite pentru extragerea prețiosului magnetit în subteran, sunt declanșate după miezul nopții și fac orașul să tremure – de unde titlul seriei.

Deși migrația prezentă marchează o cotitură tragică pentru oamenii care trăiesc și lucrează în Kiruna, intenția Katrinei Streicher nu este de a evalua situația sau de a se poziționa față de discursul prezent. Ca un antropolog vizual, ea compilează material pentru a descrie condiția umană într-un anumit moment de transformare socială. Cu toate acestea, cutremurul și întunericul, efemeritatea și incertitudinea sunt simptomatice pentru Kiruna și seria Night Time Tremors. Aceasta devine astfel un fel de psihogramă a instabilității orașului, un oraș amenințat cu scufundarea. Majoritatea fotografiilor par niște cadre dintr-un film, curate, de sine stătătoare, compuse și înrămate ca tablouri, dar acestea nu sunt cadre dramatice regizate – fotograful a abordat locul și momentul cu o sensibilitate specială pentru a surprinde orașul Kiruna și locuitorii săi dintr-o perspectivă asumat personală și artistică.

Artista ne face să devenim observatori ai străzilor cu trafic redus, ai caselor în care nu e aprinsă nicio lumină, care pot fi deja părăsite. Această agonie percepută este intensificată de orbitorii stâlpi stradali, a căror lumină iluminează doar zăpada, fațadele unor case goale și în mod obiectiv ironic barca cu motor, care face ca întunericul nopții să evidențieze și mai clar totul și subliniază sentimentul absenței. Singurătate și lipsă de comunicare, o tăcere palpabilă predomină cadrele stradale, portretele și naturile statice. Destinele individuale ale oamenilor din Kiruna ilustrează în mod particular interioarele caselor, conturate de indivizii care trăiesc în ele. Într-una din aceste naturi statice, băiatul care plânge din pictura lui Giovanni Bragolin ne privește, devenind parte din interiorul unei case ca și cum cineva i-ar fi prevăzut viitorul. Sub imagine, un peisaj rural idilic și lângă el o oglindă, care reflectă scări care par că duc spre necunoscut. Un strat de neputință acoperă kirunianii portretizați, a căror viață in Kiruna merge înainte, trasată de oscilațiile înregistrate de geofoanele LKAB, un aparat care arată ca o relicvă dintr-un film post-apocaliptic.

Katrin Streicher (născută în 1980, locuiește și lucrează în Berlin) a studiat Fotografia la Staatliche Fachakademie für Fotodesign în Munchen și deține o diplomă de master în Antropologie Vizuală de la Universitatea din Manchester. În 2015 a terminat un curs postuniversitar la Ostkreuz School for Photography din Berlin. Este membră a Women Photograph. Lucrările sale au fost expuse în mai multe expoziții personale în Germania și numeroase expoziții internaționale de grup și în cadrul unor festivaluri renumite. Katrin Streicher a fost nominalizată la premii și titluri în domeniul fotografiei, fiind recent finalistă a New Visions Award (2018), câștigând Kunstpreis Fotografie Lotto Brandenburg (2019). În 2011 a publicat cartea de fotografie In Between. Siberia China Mongolia (Nimbus. Kunst und Bücher, Zurich). O carte despre seria Night Time Tremors este in pregătire.

Laura Tammen a lucrat zece ani în calitate de curator şi director asociat pentru Galeria Kewenig (Cologne, Germania; Palma de Mallorca, Spania) şi Galeria Senda (Baercelona, Spania), unde a curatoriat expoziţii individuale şi colective cu artişti deopotrivă emergenţi, la mijlocul carierei sau foarte cunoscuţi. Din 2015 este curator independent şi consilier de artă, colaboratoare a unei fundaţii de artă, a unor galerii şi artişti internaţionali independenţi aflaţi la debut. În 2016, împreuna cu partenera sa, Tsering Fryman-Glen, a co-fondat Tangent Projects, o iniţiativă non-comercială ce încurajează arta experimentală.

Expoziție organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași. Proiect co-finanțat de Centrul Cultural German Iași. Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei. Parteneri media: Wink, Radio România Cultural, RFI, Ziarul de Iași, Modernism.ro.

 

Articol scris de Comunicat de presa | Vin, 29/11/2019 - 18:04
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului comunicat de presa