eveniment
Data: 
1 Nov 2017 - 18:30 - 7 Nov 2017 - 18:00
Loc: 
Borderline Art Space
stats
Adresa: 
str. Belvedere nr. 18

Platforma X 2017 #4 ajunge la Iași

PLATFORMA X 2017 ediția #4 ajunge la Iași în perioada 1 - 7 noiembrie 2017, la Galeria Borderline Art Space, unde vor fi expuse două dintre lucrările selecționate în cadrul proiectului: Anastasia Manole (Gabriela Mateescu) cu "I like you better oline" și Marina Oprea si Diana Miron cu instalația "We’re All in This Together". 

Platforma X este un proiect cultural organizat de Asociația 4Culture, in co-producție cu WASP Studios și are ca prioritate extinderea cooperării cu organizații de cultură din țară.

Platforma X este un proiect care prin continuitate reușește să acopere un segment al artei și culturii vizuale contemporane în sens larg, din perspectiva statutului său transdisciplinar, îmbinând tehnologii media cu performativitatea și dinamica participativă la nivelul publicului, și din cea legată de posibilitatea unor interconexiuni artistice, de lucru și de producție.

Observând o oarecare dificultate în a construi instalații și proiecte cu caracter mobil și nomad fizic dar și informațional, noua ediție Platforma X propune o direcție care să asume posibilele relații dintre noile media și mobilitatea informației în societatea actuală. Cadrele socio-culturale, politice, teritoriale și economice conțin structuri de mobilitate facilitate de noile media, de la mobilizarea socială, globalizare și migrație la conexiuni alternative și pluri-identități în mediul online. Evoluția tehnologică transformă în mod radical distribuția informației și comunicarea la nivel interuman acolo unde umanitatea este ea însăși tehnologizată dezvoltând cultura cyborg sau AI, și unde acțiunea virtuală se extinde constant în server. Mobilitatea informației prin noile media implică aspecte legate de viață privată și publică, supraveghere, imersiune, alienare, memorie și memorie modificată, fake news și indentități false, până la ștergerea informației prin atacul cybernetic, viruși informatici transformând spațiul virtual în teritoriu de conflict.
Avansul tehnologic la nivelul internetului, infrastructurii transportului și telecomunicațiilor, telefoanelor mobile și a altor device-uri asigură forme de interdependență contribuind la o cultură media translocală. În acest sens media electronică precum filmul, arta video, televiziunea, radioul și internetul pot fi înțelese ca instrumente de stabilire a conectivității și în consecință de mobilitate a informației care, intrată în procesul de transfer poate fi alterată, modificată până la propria sa dispariție. Noile media și mobilitatea informației vulnerabilizează în același timp și existența corpului fizic al informației, decorporalizarea și delocalizarea sa în circuit deschizând perpective continue în spațiul timp world wide web.


ANASTASIA MANOLE / INSTALAȚIE "I LIKE YOU BETTER ONLINE"
Ilikeyoubetteronline.com

Proiectul constă într-o instalație ce se concentrază asupra voyerismului, a supravegherii, asupra plăcerii de a privi pe cineva care nu știe că este privit sau, din contră, care acceptă privirile și se comportă ca atare.
Lucrarea este inspirată de proiectul JennyCAM, un website faimos, care a transmis de-a lungul a mai multor ani viața lui Jennifer Kaye Ringley și de performance-ul Excellences & Perfections al Amaliei Ulman, transmis pin intermediul conturilor de Instagram și Facebook.
Proiecțiile se joacă cu starea de voyerism, iar website-ul este spațiul performativ prin intermediul transmisiunii live și a chat-ul interactiv. Cele două perspective de interacțiune cu privitorul regăsesc persoana care este privită într-o relație interschimbabilă între putere, fragilitatea expunerii fără a ști ca este privită și puterea exhibiționistului care joacă pentru plăcerea de a disimula și de a manipula pentru a crede în realități false.

Anastasia Manole folosește imagini de stock, disponibile la o căutare rapidă pe google, video-uri de pe youtube sau din bănci gratis, intervenții minore de montaj și editare foto-video, câteodată mai elaborate, dar în mod deliberat schițate, neterminate, pentru a realiza un comentariu personal asupra modului în care arta a redevenit un meșteșug ce imită realitatea. Anastasia încearcă să realizeze imagini remixate dezirabile vizual, folosește elemente din viața personală ce se desfășoară în mare parte online, selfies, fotografii găsite pe motoarele de căutare, cultura social media cu toate aplicațiile (apps) implicate și educația sa artistică academică pentru a activa un nou univers psihedelic, vibrant, în care aptitudinile artificiale nu își mai găsesc locul, iar jocul și plăcerea preia controlul. Lucrările ei sunt ancorate în explorarea auto-referențială, pendulând între afișări spontane de feminism și remixable data.


MARINA OPREA SI DIANA MIRON - Instalatie / We’re All in This Together

Instalaţia abordează spaţiul public sau forumul ca mediu comun în care temperamentele interlocutorilor se amestecă şi discuţiile se dezvoltă în ciuda limitelor impuse. Suntem conştienţi că şi dialogurile proprii se fac auzite şi devenim fără intenţie cititorii şi ascultătorii altora, asumându-ne aceste roluri.

Cât de reale sunt aceste conversații? Este posibil ca acestea să fie scriptate şi regizate? În era post-truth, spațiul virtual a ajuns să fie oglinda spațiului public: orice persoană are o voce, o opinie și se bucură de anonimat, asemenea unui forum. Este interpretarea limbajului corpului o cale de separare a adevărului de adevărul modelat, a realului de virtual şi o unică unealtă intimă de expresie?

Prin extragerea din context, aceste discuții sunt/devin universale atât pentru spațiul public cât și pentru cel virtual. Depersonalizat, interlocutorul nu mai este sursa certă a emiterii de idei, acestea pot fi atribuite oricui.

Plecând de la înregistrări audio pe care le-am realizat în spațiul public - fără să dăm nume şi fără ca acestea să conţină informaţie sensibilă sau de natură incriminatorie, sample-uri din discuţii de zi cu zi - pe care le vom reda în spaţiul galeriei prin intermediul mai multor seturi de căşti, testăm abilitatea vizitatorilor de a corela înregistrările audio cu video-urile redate, în căutarea adevărului.

Materialul video va conţine imagini cu mâini care vor traduce prin gesturi cuvintele înregistrate. Acestea sunt menite să meargă dincolo de orice barieră socio-culturală, sunt gesturi şi intenţii în care oricine se poate regăsi. Astfel, dacă video-ul ar fi corelat cu sunetul, ele s-ar suprapune perfect.

Marina Oprea și Diana Miron s-au întâlnit în cadrul unui workshop de performance art. Împreună explorează teorii, preconcepții și ipoteze proprii despre viața interioară a omului contemporan sufocat de cotidian, despre angoasă ca urmare a sustragerii forțate de la contemplare și procesele rezultate din mecanismul de adaptare socială. În procesul de concretizare a reflecțiilor personale, Diana Miron si
Marina Oprea constituie un nucleu care, prin utilizarea de video, sound art și gestualitate, generează o sferă de conexiuni între privitor, imagine și artist.

Marina Oprea (n. 1989) este o tânără artistă care locuiește și lucrează în București. A absolvit Universitatea Națională de Arte București, secția de fotografie și video, în prezent fiind studentă la
master. Lucrările ei cercetează ideile de identitate și alegere lucrând cu obiecte și instrumente foarte bine definite. Ea crează situații și rupe pasivitatea spectatorului, invitându-l pe acesta să ia parte la lucrare. Prin performance, sound art, video si fotografie, artista documentează și chestionează probleme personale și sociale. Proiectele ei sunt bazate pe situatii lipsite de importanță:
nemulțumiri și dispute personale care sunt, de fapt, adânc înrădăcinate în situații sociale curente, adaugând la acestea detalii cinice subtile.

Diana Miron (n. 1989) este o artistă tânără cu un lung parcurs de muzică clasică/contemporană. Interesul ei pentru artele vizuale şi varietatea media survin în mod natural ca extensie a contextului
socio-politic în care s-a dezvoltat, din care drept rezultat dominant se conturează dorința de eliberare de barierele stilistice, tradusă prin explorare sonoră, improvizație (solo/colectivă) şi artă performativă. Ca punct de plecare, lucrările sale răspund în mod direct şi se conectează cu mediul înconjurător, valorificând claritatea momentului prezent în relaţie cu obiecte/entităţi.
Inspirată de transparenţa preocupării sau de inerţia mentală, clişee, virtualitate, respinge ideea de adevăr obiectiv sau relatările culturii de masă, încercând abordarea de subiecte diverse prin
stratificare, implicând chiar fizic privitorul, într-o manieră care admite coeziunea interpretărilor nelimitate ale funcţiei care succede forma.


Curatori: Olivia Nițiș și Ciprian Ciuclea

// 

Platforma X – editia a 4-a este un proiect cultural organizat de Asociatia 4Culture, in co-productie cu WASP Studios.

Parteneri: UNARTE – Universitatea Nationala de Arte Bucuresti, Borderline Art Space, Iasi, Zeppelin, PostModernism Museum.

Proiect co-finantat de Administratia Fondului Cultural National - AFCN.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Articol scris de Comunicat de presa | Vin, 27/10/2017 - 01:03
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului comunicat de presa