- 5308
Martin Page (n. 1975) este un scriitor de origine franceza, recunoscut la nivel mondial pentru succesul romanului Cum am devenit prost/ Comme je suis devenu stupide (2001), tradus si in limba engleza in 2004, How I became stupid, dar si in alte 24 de limbi. Acesta a studiat doar primul an dintr-o multitudine de facultati, incluzand discipline precum sociologia, lingvistica, psihologia, filosofie, istoria artei, istoria antropologiei. Cum am devenit stupid este primul sau roman, tradus si in limba romana (M-am hotarat sa devin prost) la Editura Humanitas, 2004, reeditat de atunci de cateva ori. Noi reprezentatii sunt programate pentru 6 si 20 martie, 3 aprilie si 8 mai, 5 iunie, de la ora 19:30. In stagiunea 2014-2015 spectacolul se joaca pe 23 ianuarie, 25 aprilie, 5 si 25 iunie. Update: in stagiunea 2015-2016 spectacolul se joaca pe 24 noiembrie, 19 decembrie, de la aceeasi ora.
Romanul Comme je suis devenu stupide l-a impus pe Martin Page la nivel mondial, acesta castigand si un premiu important (Euroregional). In momentul scrierii acestuia, autorul romanului avea chiar 25 de ani, varsta protagonistului sau fictional, Antoine. Ulterior va mai scrie si alte volume, printre care: La libellule de ses huit ans (Libelula, Humanitas, 2005), Peut-etre une histoire d’amour (O poveste de dragoste, poate, Humanitas, 2009).
Antoine, personajul principal, este un tanar inadaptat cu sine si cu lumea in care traieste, care depune eforturi pentru a fi ca ceilalti, descoperind ca inteligenta sa este, de fapt, o piedica. In 2012, acesta devine eroul unei montari la Teatrul National din Timisoara, M-am hotarat sa devin prost, pusa in scena, ca examen de licenta, de Antonella Cornici. Anul acesta, la Teatrul National din Iasi, acelasi roman marcheaza 25 de ani de cariera teatrala pentru Irina Popecu Boieru, care semneaza atat dramatizarea, cat si regia spectacolului Cum am devenit stupid (regizoarea opteaza pentru o traducere mai aproape de titlul original si mai putin contradictorie, stupid insemnand, pe langa sensul de lipsit de inteligenta/ prost/idiot, si absurd, in sensul ca pus in situatii aberante, de neinteles). In opinia acesteia, protagonistul este un personaj “dramatic in cheie comica”, ce starneste un “ras ingindurat", deoarece pune o serie de probleme legate si de viata in Romania de dupa 1989, anul Revolutiei, dar si anul cand a debutat in teatru cunoscuta regizoare. Reprezentant al unei intregi categorii de tineri, instruiti, cititi, avand o inteligenta peste medie, dar si simt etic, Antoine este cel ce va constata cu tristete ca valorile in care a crezut si-au pierdut sensul in lumea contemporana corporatista, o lume stereotipa si care nu poate oferi satisfactii autentice, dar careia i se simte refuzat. Pe de o parte, eroul incearca sa se sustraga pe cat posibil acestei lumi, pe de alta parte, simte nevoia de a fi ca ceilalti. Dupa o serie de evenimente, incercari de a intra in randul celor multi, Antoine, protagonistul spectacolului regizat de Irina Popescu Boieru, realizeaza ca e mai bine sa se mentina asa cum este el de fapt. In rolul lui Antoine sunt distribuiti doi tineri actori, a caror varsta este foarte apropiata de cea a eroului reprezentat: Cosmin Panaite, respectiv Andrei Grigore Sava.
La cei 25 de ani de cariera, regizoarea refuza orice bilant si marturiseste si motivul: “ma tem sa nu cumva sa ajung la o concluzie despre intreaga mea activitate de pana acum, precum cea a lui Antoine despre intreaga lui viata: <Sufar de depresie de douazeci si cinci de ani>. Absolventa a IATC “I. L. Caragiale” (1989, clasa regizorului Valeriu Moisescu), Irina Popescu Boieru a debutat in forta cu spectacolul ei de licenta, Sase personaje in cautarea unui autor, de Luigi Pirandello, un success veritabil in anii 90 ai Nationalului iesean, confirmat prin obtinerea Premiului Uniter pentru debut, in 1990. Doctor in artele spectacolului, un regizor cult, afirmat prin experienta unui palmares bogat, laureata a altor cateva premii importante, Irina Popescu Boieru, propune, de fiecare data, prin spectacolele sale, intalnirea cu un univers fictional aparte, neramanand insa la acest aspect, cautand sensuri in lumea in care traieste pentru personajele ori situatiile alese pentru a fi puse in scena. Astfel ca voi mai enumera doar cateva dintre cele mai renumite spectacole ale ei, de fiecare data o intalnire inedita, nu doar cu o lume complet diferita a scenei, ci, de cele mai multe ori, si cu o carte, cu un fond melodic bine ales, cu o distributie, prin care incearca sa sustina si sa puna in valoare o serie de actori, pe care ii pretuieste si cu care s-a invatat sa colaboreze, dar admitand si talente noi, tineri dornici de a juca pe scena: Dresoarea de fantome, Livada de visini, Efectul razelor gama asupra anemonelor, Pelicanul, Jocul dragostei si al intamplarii, Harold si Maude, Fluturii sunt liberi, Pana de automobil, Focul.
Din nou, cu prilejul actualului spectacol, Cum am devenit stupid, trupa Nationalului iesean incearca sa functioneze armonizand diferite categorii de varsta, actorii angajati si colaboratorii. Din distributie mai fac parte, alaturi de Cosmin Panaite/Andrei Grigore Sava: Radu Homiceanu, Andreea Boboc, alaturi de Constantin Avadanei, Emil Coseru, Georgeta Burdujan, dar si de Radu Ghilas, Oana Sandu, Brandusa Aciobanitei, Haruna Condurache. Scenografia este semnata de Axenti Marfa, castigatoare a Premiului Uniter anul trecut, pentru intreaga activitate. Acum ea incearca sa realizeze dinamica spectacolului, prin module care se transforma, dar si atmosfera scenica prin proiectii relevante pentru scenele reprezentate. Aceasta s-a declarat incantata de repetitiile la care a asistat, de efortul depus de toti actorii implicati in realizarea acestui spectacol. Miscarea scenica: Oana Sandu.
Premiera are loc duminica, 9 februarie, iar al doilea spectacol se joaca sambata, 15 februarie, de la ora 19:30.