articol
stats

Turnul Nostru – un moment

Se zice ca “socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ”. Pare sa fie morala tuturor proiectelor care de pe hartie trec a fi puse in opera. Dar sa vedem de unde am pornit si unde suntem acum. Am participat in octombrie 2011 la un concurs national lansat pe Facebook de Pepsi Romania: “Da un Refresh vietii urbane”. In urma unei selectii in doua etape, ultima implicand un juriu, conceptul “Turnul Nostru” a castigat suma de 20 000 de dolari pentru implementare.

Realizand expertiza tehnica necesara in dosarul pentru autorizatia de construire, s-a descoperit ca turnul era suferind, structura de rezistenta fiind afectata de o viata lunga. Incercand sa ne dam seama ce inseamna aceasta, am fost avertizati ca readucerea turnului la o stare de sanatate suficienta ca sa primeasca noua fatada (o consolidare adica) ar fi inghitit o suma echivalenta cu cea castigata de noi in concurs (a se nota: pentru executarea noii fatade era nevoie de o autorizatie de construire). Autorizatia impunea consolidarea turnului.

Ajunsi aici a trebuit sa facem o alegere: ne oprim, avand in vedere ca banii necesari sunt dublul a ce avem si dam banii inapoi, sau muncim (fundraising), speram si facem cat de mult putem din ce ne-am propus. Intotdeauna e mai bine sa incerci. Ceea ce ne dorim e sa invingem inertia, asa ca oricat de putin vom face va fi “o miscare”. In plus cei 20 000 de dolari se vor cheltui in Iasi.

Au urmat cateva luni de cautari, prezentari, intalniri, discutii. O echipa de voluntari care se angajase la un hei-rup de 3 luni a primit cu generozitate sa mai lucreze pentru strangere de fonduri la foc continuu inca 3 luni. Telefoane, mailuri, drumuri la firma X sau Y, strategie, documente, mape, prezentari, etc. Am avut atat sprijinul autoritatilor, cat si al CFR-ului si al celor de la Pepsi. Au fost persoane care au raspuns pozitiv de la primul contact. Dar fie ca timpul a fost prea scurt, fie ca nu suntem obisnuiti sa vedem implicarea in comunitate ca pe un bine ce ni se returneaza, fie ca nu s-a inteles ideea proiectului (de a arata ca se poate face si nu doar comenta de pe margine), concluzia este ca la sfarsitul lunii aprilie a trebuit sa privim adevarul in fata: cu fondurile/ sponsorizarile stranse nu vom putea acoperi cheltuielile de consolidare. In ordinea fireasca a lucrurilor, daca pornim la treaba banii din premiu vor fi cheltuiti pe lucrarile de refacere a turnului.

Echipa de voluntari, care, dupa cum povesteam in articolul anterior, e compusa din ieseni implicati profesional (unii avand si copii mici acasa), a dus la foc continuu acest proiect jumatate de an. La sfarsitul lui aprilie a fost nevoie de o decizie greu de digerat: echipa aceasta va finaliza doar consolidarea turnului. De fapt nu doar atat: s-a realizat un proiect tehnic de arhitectura si rezistenta, s-a obtinut o autorizatie de construire pentru fatada noua care a castigat concursul, s-au discutat detaliile de executie cu diferiti executanti dintre care s-a agreat unul. Dar aici ar fi trebuit sa ne oprim. Si sa lasam comunitatii tot ce am reusit sa realizam ca documentatie, plus un turn gata pregatit.

Am vrut totusi sa lasam peisajului iesean un obiect interesant si am mai facut un hei-rup. Cu acordul si bunavointa celor de la Pepsi am contactat cativa artisti ieseni. Am cerut propuneri pentru o fatada grafica, simplu si rapid de executat de catre echipa deja contractata pentru consolidarea Turnului. A fost un fel de proiect fulger. S-au evaluat mai multe concepte, dar cu ajutorul celor de la Satellite s-a concretizat un proiect usor de aplicat si interesant ca si relatie cu comunitatea si sloganul turnului “Turnul nostru aduna oamenii”.

Pe corpul cilindric al turnului vor fi vopsite o succesiune de benzi orizontale simuland straturi de apa reprezinta distributia procentuala pe profesii a locuitorilor orasului Iasi. Elementele de marcaj cromatic multicolore ar servi la explicitarea tip “legenda” a zonelor care insumate reprezinta pe cei 309.631 locuitori ai orasului nostru. Reprezentarea este bazata pe informatii de la Directia Nationala de Statistica, filiala Iasi (informatii valabile pentru perioada 2010-2011, cele mai recente disponibile publicului). Turnul va pastra benzile LED pentru iluminatul nocturn achizitionate deja pentru ca pe timp de noapte sa poata deveni totusi un accent luminos ce va insoti parcursul pasarelei.

Turnul Nostru cere din nou parerea comunitatii. Si pentru ca Pepsi a dat startul acestei aventuri, wall-ul de Facebook Pepsi va fi cel ce va inregistra parerile fata de aceasta propunere grafica pentru fatada renovata.

Povestea continua.

Articol scris de arh. Adriana Gheorghiescu | Mar, 29/05/2012 - 19:22
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.