articol
stats

Turn off the camera

V-am promis acum ceva zile ca am sa vin cu o recenzie separata la documentarul Ivanei Mladenovic, Turn off the lights. E despre citiva puscariasi tineri care tocmai sint eliberati din inchisoare si isi reiau viata in libertate. Insa afara totul pare compromis si se respira un aer trist, fara nicio speranta de mai bine.

Prima reactie pe care am avut-o dupa ce am iesit de la film a fost un mic soc. Toata lumea aceea colorata si cu totul exotica a tiganilor care traiesc in conditii insalubre, isi dedica manele in mijlocul vreunui oras mare sau asculta hip-hop in masinile lor dubios de scumpe n-are cum sa nu te impresioneze. De la greata la furie si la uimire – toate sint rascolite de acest film.

Comentariile in defavoarea filmului n-au insa cum sa nu apara cind din trei personaje urmarite si prezentate initial ramine doar unul (fara sa stim de ce), cind in universul unuia dintre personaje incep sa se contureaza ceva emotii si sentimente paterne, regizoarea taie brusc si nu mai revine deloc asupra situatiei (care tocmai incepea sa ma intereseze, ca spectator), cind personajul principal (un ins cu profil psihic de psihopat), desi afirma cu mare lejeritate ca nu ii pare rau de crimele pe care le-a comis, este agasat in continuu de regizoare cu intrebari si fraze care sa-l determine sa-si recunoasca vina, cind acelasi personaj, pus intr-o situatie destul de dramatica, incepe sa aiba – parca – niste lacrimi, iar regizoarea – din nou! – taie si termina filmul, cind chiar incepuse sa devina interesant.

Asadar, din perspectiva narativa si tehnica, filmul e esuat si tratat incorect, personajele sint abordate neetic si neconturate corespunzator. Insa pentru un spectator neinteresat de astfel de aspecte ci doar de spectacolul vizual si cultural – filmul e un deliciu! Cred ca ar putea fi un precedent interesant daca pelicula va fi exploatata in cinemaurile din tara, pentru ca spre deosebire de filmele de fictiune care vind doar in masura in care sint regizate de un individ cunoscut (Nicolaescu, Puiu, Mungiu) sau obtin premii importante (Eu cind vreau sa fluier, fluier), documentarele trateaza un subiect specific pe care spectatorul il stie de la inceput si nu risca cumparind bilet la un film care s-ar putea sa-l dezamageasca.

Dar ramine de vazut daca vreun distribuitor va risca un astfel de experiment. Chiar daca am auzit voci care emiteau previziuni sumbre pentru filmul documentar, experienta de la Sibiu m-a convins ca acest gen de film este, din contra, emergent, intens prizat de un public divers (atit ca virsta cit si ca origine sociala), cu un rol educativ bine conturat si capabil sa se plieze pe noi trenduri (ecologie, miscari de strada, anti-corporatism). Ca sa nu mai zic de conflicte sociale, subiect pe care filmul Ivanei Mladenovic il exploteaza parca tocmai in ideea de a naste controverse si dezbateri. Ceea ce nu e neaparat rau.

Resurse
Video: 

Turn off the lights [Trailer]

Turn off the lights [Trailer]
Articol scris de Iosif Prodan | Vin, 26/10/2012 - 13:32
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului iosif