articol
stats

O comedie americana buna

Desi vizitez mai rar cinemaul hoolywoodian, exista o anumita atractie a blockbuster-elor si a productiilor cu campanii de marketing scumpe. N-ai cum sa snobezi la nesfirsit filmele cu Batman cind sint facute de Christopher Nolan sau Star Wars-ul al carui pedigree e marcat de vremurile romantice ale New American Cinema. Asa si cu comediile gen Love the Coopers / Haos de Craciun al mai putin cunoscutului Jessie Nelson dar cu Diane Keaton in rol principal plus inca vreo cinci alte nume cunoscute in distributie.

Daca esti obisnuit sa rizi la glume rafinate, subtile si cu un aer ceva mai european, filmul asta e chiar o recomandare. Trecind peste cliseele narative (noul iubit e republican, iar in familia fetei sint doar democrati; love at first sight; Craciunul ca moment pentru a explica si intilni toate dramele familiei reunite etc.), ceea ce se construieste pe/pe linga ele e „comestibil” si chiar de bun gust.

Sint n filme europene (romanesti nu mai zic!) care sint vindute drept comedii si esueaza fara gratie neavind nici scenariul potrivit, nici indeminarea unui regizor haruit. Nu e ca si cum in Europa sau in cultura europeana nu s-ar ride, chestiunea e ca nu se ride mainstream; dar daca vrei sa faci pasul asta, de la un umor gen A fost sau n-a fost? la The Dictator sau Borat, trebuie sa ai un trecut in spate. In Europa nu prea exista zecile de ani in care Hollywood-ul a exersat diverse tipuri de comedie, de la show-uri de stand-up la Dumb and Dumber, trecind si prin The Big Lebowski sau Annie Hall. Asa ca e greu sa faci comedii pentru un public larg, fie el si european, cind a fost deja crescut si educat cu produse venite de peste ocean. Exista, fireste, exceptii, ca Les Intouchables sau seria britanica cu Mr Bean, insa cele mai multe incercari de a face comedie in Europa dupa o reteta americana sint esecuri.

Love the Coopers / Haos de Craciun nu e chiar un haos asa cum incearca distribuitorul sa vinda un film de craciun in noiembrie, ci e mai degraba un feel-good movie cu glume ceva mai bine gindite decit media umorului venit de la Hollywood, adica fara vulgaritati si scheme umoristice expirate de ani buni. Fie ca iti proiectezi rude si cunoscuti in nenumaratele personaje care apar in aceasta mare familie Coopers sau te lasi furat de secvente si rizi sincer, fara sa faci prea multe analogii, filmul reuseste sa-ti transmita feeling-ul de Craciun si altfel decit prin decor si muzica extra-diegetica.

Nu e chiar asa de usor, totusi, sa treci peste plot-urile putin cam multe si cam inegal tratate care sint lansate la inceputul filmului, mai ales ca rezolvarea lor comuna implica si anumite solutii mai putin credibile. Criza dintre Charlotte (Diane Keaton) si Sam (John Goodman), de exemplu, e cit se poate de naturala si fezabila in contextul virstei si situatiei lor familiale (sint proaspat pensionari, copiii li s-au casatorit sau urmeaza sa – in orice caz, nu mai locuiesc cu ei), dar solutionarea vine aproape fara sa-ti dai seama, oarecum in planul doi.

Relatia opusa, cea a fiicei lor Eleanor (Olivia Wilde) cu Joe (Jake Lacey), pleaca dintr-un punct in care scenariul iti construieste increderea ta ca spectator ca doi oameni care se cunosc pentru prima data reusesc sa aiba o relatie viabila nu doar din punct de vedere narativ ci si emotional sau social, ajunge sa fie extrem de credibila in punctul in care ii vezi jucindu-se efectiv fara sa-si propuna un viitor pe termen scurt, cel putin, prea indraznet, dar sfirsesc revenind in acelasi punct, cind trebuie sa-si puna in aplicare sentimentele luind decizii vag-adolescentine.

Celor doua cupluri principale din prisma timpului filmic care li se acorda, li se adauga relatia disfunctionala a celuilalt copil al cuplului Charlotte-Sam, fiul cel mare Hank (Ed Helms), care e divortat de Angie (Alex Borstein), dar si flirturile dintre (stra)bunicul Bucky (Alan Arkin) si ospatarita Ruby (Amanda Seyfried), care intregesc un tablou unde e vorba mai mult despre dinamica relatiilor decit despre Craciun. Trimiterile catre universul cinematografic al lui Woody Allen (sa nu uitam ca Diane Keaton e personajul principal) sau referintele din cinemaul de gen american ca Meet the Parents au o candoare mai rar intilnita in filmele comerciale si chiar in unele europene de arta.

Resurse
Video: 

Love the Coopers / Haos de Craciun [trailer]

Love the Coopers / Haos de Craciun [trailer]

Avancronica


Articol scris de Iosif Prodan | Sam, 28/11/2015 - 14:02
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului iosif