eveniment
Data: 
23 Oct 2012 - 18:00 - 10 Nov 2012 - 18:00
Loc: 
Galeriile de Arta Dana
stats
Adresa: 
str. Profesor Cujba nr. 17
Telefon: 
0740 016275

Vladimir Setran: pornografie sau arta?

La Galeriile de Arta Dana, din strada Profesor Cujba, este deschisa publicului expozitia personala de grafica a artistului Vladimir Setran, prezentata in deschidere de catre criticul de arta Petru Bejan si graficianul Dragos Patrascu. Vernisajul a avut loc in data de 23 octombrie, cele 310 lucrari care trateaza exclusiv tema nudului feminin fiind disponibile iesenilor pana pe 10 noiembrie. O alta expozitie pe aceasta tema, “Sanziene”, a fost lansata in Bucuresti la Annart Gallery in aceasta vara, fiind primita cu un deosebit interes de catre public.

Tema este reprezentarea corpului feminin nud, un etern subiect ce a atras atentia creatorilor din cele mai vechi timpuri. Este adevarat ca, in fiecare epoca in parte, nudul feminin a capatat diverse valente, de la conceptul de fecunditate, prezent in preistorie si pana la echivalentul prostitutiei, ce denigreaza femeia pana in secolul al XX-lea, nudul se dovedeste a fi un subiect polemic, aflat la granita dintre normalitate si sexualitate.

Daca in secolul al XIX-lea picturile realiste ce reprezentau nudul feminin indignau masele, incepand cu francezul Gustave Courbet, care picta trupul femeiesc despuiat in “Originea lumii” si care a fost subiectul principal pentru scandalul de la Salonul de pictura din 1855, astazi era pudorii a luat sfarsit, ne aflam intr-o perioada in care se doreste expoatarea carnala necontrolata, in care pornografia apare inevitabil in dezavantajul femeii. D. H. Lawrence, inspirandu-se din psihanaliza freudiana, ajunge la concluzia ca “pornografia este incercarea de a insulta sexul,de a pune murdarie pe el”, creand un conflict de interese intre instinct si intelect.

Vladimir Setran este insa un artist imprevizibil ce oscileaza intre diverse teme in operele sale, dar care, declara cu nonsalanta ca nudurile feminine au fost marea sa pasiune inca de la o varsta frageda, o pasiune ce a luat viata din “dragostea pentru femeie in general”, asa cum insusi artistul declara intr-un interviu acordat AltIasi.ro. Lucrarile lui Setran incearca sa simuleze instinctual sexual aflat la limita discretiei, cu o alura de timiditate ce starneste dorinta, modelele artistului nu actioneaza cu inocenta, ci dimpotriva se folosesc de anatomia corpului si de gratia cu care au fost inzestrate pentru a seduce. Aceasta imagine aminteste de eternul feminin, de Eva, de inceputurile feminitatii, insa care se adapteaza circumstantelor contemporane, oferind un spectacol carnal ce se vrea a fi departe de pornografie.

Desenele, in numar de 310, sunt realizate in format mare, neinramate, intocmai pentru a nu minimaliza si a pune in umbra modelele, fiind dispuse ca un colaj, ce confera un efect de ansamblu. Jocul de culori intense din unele imagini, in paralel cu cele noncolore, creaza un fenomen vizual de mare intensitate, cu scopul de a exalta privitorul, de a-l induce intr-o lume cromatica aparte, ce transmite involuntar tensiune.

Femeile alese de Vladimir Setran nu par a fi statice, ci prind viata prin prisma liniaritatii cursive, clare, realizata  dintr-o singura miscare, fara adaosuri sau retusuri. Raportul dintre conturul negru si fondul adesea  colorat in nuante vii, pune in valoare intr-un mod ingenios albul trupului, conferindu-i prospetime, volupate, creand iluzia ca se detaseaza oarecum de planul bidimensional. Ansamblul de gesturi, miscari involuntare, constituie o forma nonverbala de comunicare, prin care modelul intocmeste un contact direct cu privitorul. Mimica si limbajul corpului traduc lipsa inhibitiilor, o atitudine detasata, relaxata atat din partea modelului, cat si din partea artistului, care nu face decat sa transmita publicului reactia sa in fata trupului gol, asa cum el insusi afirma, “nu e doar curiozitatea de a descoperi ce are o femeie, ci ce pot eu sa vad in ea”.

Pentru Vladimir Setran, “nudiatea nu inseamna vulgaritate”, ci frumusete, deoarece “toate femeile sunt in felul lor extraordinare”, iar sexualitatea nu consta in anatomia trupului femeiesc, ci in mintea celui care o priveste. Un adevarat iubitor al sexului feminin, pictorul nu face trimitere la sexualitate, ci are tendinta de a pune in valoare naturaletea si mesajul transmis indirect de limbajul trupului. Munca sa in acest sens contribuie la sentimental de catharsis cu care publicul poate empatiza oricand. In fata acestui omagiu adus feminitatii, barbatul nu poate sta decat dincolo de planul bidimensional si nu poate concura cu sexul frumos.

Corpul uman, dar mai ales cel feminin, este una dintre cele mai elaborate teme in pictura din toate timpurile, fie ca este vorba de nuditate sau nu. Viziunea lui Vladimir Setran fata de acest subiect aduce un surplus de ingeniozitate prin gratia cu care modelele interactioneaza cu interlocutorul. Publicul are libertatea de a-si forma propria viziune asupra lucrarilor artistului, in functie de modalitatea estetica de receptare a nuditatii feminine, a fiecarui individ in parte.

Articol scris de Ramona Pristavu | Mar, 30/10/2012 - 00:00
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului ramona.pristavu