eveniment
Data: 
6 Jun 2018 - 18:00 - 10 Jun 2018 - 18:00
Loc: 
Galeria apARTe
stats
Adresa: 
Sărărie 189 (în curtea Facultății de Arte vizuale și design)

Reflector - o expoziție de Matei Bejenaru

La Galeria apARTe Iași se deschide miercuri, 6 iunie 2018, de la ora 18, expoziția Reflector a artistului vizual Matei Bejenaru, curatoriată de Anca Mihuleț. Evenimentul va fi urmat, la ora 19.30, de performance-ul audio 1_2018 realizat de 0102 (Matei Bejenaru, Diana Dulgheru).

Expoziția Reflector reprezintă un proiect personal al artistului Matei Bejenaru, prezentat în mod simbolic la Galeria apARTe, spațiul de expoziții al Universității de Arte și care punctează mutarea atelierului său în afara Iașului. 

Transformările conceptuale și comportamentul producătorilor de imagini în fața subiectului determină apariția unor mecanisme de dominare vizuală alternative. Restructurarea privirii se petrece de cele mai multe ori atunci când supraimpunerea critică mută punctul focal de la ceea ce era o dată cunoscut sau implicit la ceea ce a fost ignorat sau nu îndeajuns de înțeles. Dacă ceea ce este fotografiat petrece puțin timp în fața aparatului sau în apropierea celui care fotografiază, distanța critică și tensiunea dispar. Dacă cel care fotografiază analizează subiectul privirii, obiectivând doar anumite detalii și lăsând forța întâmplării să acționeze în zonele lăsate libere, atunci imaginea își câștigă aura și forța primară.

Începând cu anii 1980, s-au conturat câteva direcții esențiale în ceea ce privește studiul fotografiei și poziționarea acesteia în context instituțional. Dacă la acea vreme Douglas Crimp nu dădea fotografiei care își pierduse aura prea multe șanse să pătrundă în muzeu, Hal Foster făcea o analiză glorioasă fotografiei în era postmodernă, pentru ca Rosalind Kraus să dedice studii consistente fotografiei în relație cu suprarealismul sau cu mișcările de avangardă. În Originalitatea avangardei (1986), Kraus vorbește despre puterea grilei ca formă autocrată în lucrările abstracte ale avangardiștilor. Capacitatea de a repeta si de a contrage această formă a permis ca ea să apară mereu unică și originală. Apoi, criticul de artă extrapolează grila și o pune în relație cu descrierea peisajului / a pitorescului, plecând de la literatură și migrând spre artă. Înspre finalul textului, atrage atenția asupra modului în care reprezentarea bidimensională a unui obiect impune prezență și expresia singularității, dar implică și dualitate, o dată prin funcția primară pe care o îndeplinește, apoi prin înrămarea și prezentarea pe perete.

Acest excurs istoric ne ajută să ne apropiem de seriile de imagini realizate special pentru această expoziție de către Matei Bejenaru. Abordarea temei recurente a marșului de gândire aduce o nouă citire a metodei sale de lucru. Dacă în 2013, la primul marș de gândire, Bejenaru pleca de la Sala Dalles înspre Salonul de Proiecte pentru a temporiza trecerea de la artele plastice la artele vizuale, în 2016 a avut loc prima ieșire în mediul natural, în care artistul nu a mai urmărit un traseu prestabilit, ci a lăsat pașii si cuvintele să genereze mișcarea. A fost o primă încercare consistentă de abstractizare a imaginii, în care actul realizării fotografiei devenea sinonim cu experiența, urmată de procesarea ulterioară a imaginii, o stare performativă distinctă.

În primăvara anului 2018, Matei Bejenaru inițiază un alt marș de gândire, de data aceasta prin pădurea din jurul atelierului, pe timp de noapte; imaginile sunt lăsate să exprime întâlnirea psihanalitică dintre om și necunoscut, care implică frică și curiozitate. Un film, realizat pe peliculă de 16 mm, complementar unei diaproiecții de mari dimensiuni, este rezultatul filmării din mașină a unui drum șerpuit, care prin mișcarea neregulată a vehiculului, ajunge să se auto-abstractizeze, în timp ce apariția aspră a unui reflector, care fragmentează cadrul natural, este legătura cu o realitate imediată. Această realitate imediată, extrem de articulată, este întâlnită în expunere prin intermediul fotografiilor executate de Bejenaru în orașele în care a lucrat în ultimii 10 ani. Este un detaliu cronologic, intruziv pe alocuri, dar care deschide o altă posibilitate de traducere a expoziției.

Cu ocazia vernisajului, Matei Bejenaru și Diana Dulgheru vor realiza o performanță sonoră, prin care urmăresc să exploreze interferența dintre fotografie, sunetul analog și sunetul digital.

Articol scris de Comunicat de presa | Mar, 05/06/2018 - 08:09
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului comunicat de presa