eveniment
Data: 
2 Oct 2019 - 18:00 - 12 Oct 2019 - 17:00
Loc: 
Galeria Victoria
stats
Adresa: 
Piața Unirii nr. 12

Paradyse of the Damned, expoziție a artistului sud-african Vusi Beauchamp

Borderline Art Space organizează, în spațiul Galeriei Victoria din Iași (P. Unirii nr. 12), expoziția personală a artistului sud-african Vusi Beauchamp. Intitulată „Paradyse of the Damned” (Paradisul damnaților), expoziția este curatoriată de Judy Peter (Africa de Sud) și poate fi vizitată în perioada 2-12 octombrie. Deschiderea are loc miercuri, 2 octombrie, începând cu ora 18:00.

Memoria şi nostalgia au devenit spaţii emoţionale invadate de audienţa care caută sensul prezentului atât de contestat şi controversat. Totuşi, opera lui Beauchamp nu este sufocată de idea de a analiza conflictul având o consideraţie nostalgică pentru trecut, ci mai degrabă cred că aceste reprezentări stratificate multimedia sunt înrădăcinate în prezent. Există o spontaneitate a stratificării lucrurilor complexe şi a aluziilor răutăcioase privind alianţele politice care se schimbă în spaţii naţionale şi globale – care sunt foarte diferite de aspiraţiile deterministice ale idealului marxist cândva privit ca o utopie în timpul anilor marcaţi de Apartheid. 

Termeni precum „post-rasă”, „post-negru”, „post-Apartheid” sunt doar câteva dintre cuvintele pe care le-am folosit pentru a defini opera timpurie a lui Beauchamp; în expoziţia sa intitulată “Paradyse of the Damned” (Paradisul damnaților), aceste sintagme par să rezoneze mai puternic – o altă complicaţie inteligentă a unei scrieri politice provocatoare a culturii contemporane atât de răspândite, a post-democraţiei şi a liberalismului neocolonial. Artistul Beauchamp este designer multimedia, regizor artistic şi ilustrator, precum şi un practician creativ împlinit din domeniul vizual şi cultural în plină expansiune. El se luptă existenţial cu toate contradicţiile fără precedent privind rescrierea realităţilor culturale şi politice atât de răspândite în filmul blockbuster Black Panther, realităţile construite ale ideologiei legate de rasa neagră, de stereotipii privind genul şi ierarhizarea darwinistă a raselor, în lucrarea sa numită Borders. 

Profilul său este oarecum tipic pentru generația mai tânără de artiști sud-africani educați - care nu au fost aculturați în indiferență atunci când reflectau asupra politicii tensionate din țară sau asupra manifestărilor neoliberale ale unei mici burghezii negre în creștere. El rămâne hotărât în dorința sa autoimpusă de a răspunde dezbaterii politice contemporane, discursului și schimbării regimului. În timp ce lucrările sale par să condenseze contestația și neîncrederea, în 2018 - un timp al întârzierilor în practicile continue care susțin o ierarhie de rase și idei legate de privilegiu și drept, prin iconografiile sale stridente și prin utilizarea provocatoare a mediului și tehnicii, el este consecvent în comentariile și satirele sale politice nonconformiste și nelimitate.

Deşi ne aflăm într-o nouă dispensă politică, Beauchamp contestă valorile ideologice dominante ale analizei sale. Din punct de vedere istoric, discursul politic privind genurile, rasele, etniile şi istoriile sunt integrate adânc în peisajul politic. Deşi noile abordări ale scrierii istoriei sunt direcţionate către omisiunile sau istorisirile neglijate din istoriografia colonialistă, deschizând căi către dezbaterea critică privind ideologiile dominante, sistemele de putere şi cunoaştere, noile abordări ale istoriei ar trebui să fie eliberatoare, umanizante, creative şi critice, creând un spaţiu propice interpretării, dezbaterii şi concursurilor, având şi capacitatea de a susţine o societate echitabilă şi tolerantă. 

Această expoziție este destinată să demaşte și să destabilizeze succesele iconice ale culturii populare și, în acelaşi timp, să interogheze modul în care măsurăm succesul lui Black Panther. În mijlocul unor atrocități continue asupra femeilor din Nigeria, puterea avută de social media este cea a unui instrument de perpetuare a stereotipurilor care definesc Africa Eurocentrică prin statutul său inferior, „de rahat”, acesta este unul dintre momentele de consternare care stau la baza corpului de lucrări ale lui Beauchamp. Fiecare operă este înfrumuseţată cu ajutorul unor semnificanţi pentru a dezvolta scrierile diverse şi nuanţate ale naraţiunilor post-democratice sud-africane, în spaţiile largi şi tulburi ale dezlocuirii. 

Mxolisi Vusimuzi Beauchamp, sau Vusi Beauchamp, s-a născut în 1979 la Limpopo, Africa de Sud. Locuiește și lucrează în Pretoria și Johannesburg, Africa de Sud. A studiat Pictura și tiparul la Tshwane University of Technology, Pretoria and Design Grafic în Damelin, Johannesburg. Se descrie ca fiind artist, dar și designer multimedia și regizor artistic. În ultimii 12 ani, lucrările sale au integrat pictura, vopseaua cu spray și tehnica stencil. A participat la numeroase expoziții de grup și a avut trei expoziții personale.

Judy Peter este un istoric al artei culturii vizuale, cercetător, educator, designer de bijuterii și Șef de departament. A fost lector senior și Șef de departament la Universitatea de Tehnologie Vaal, Universitatea Centrală de Technologie și la Universitatea din Johannesburg. A publicat în domeniile studiilor de gen, studiilor post-coloniale și studii culturale în reviste academice sud-africane și internaționale. Judy Peter a curatoriat expoziții de bijuterii în Johannesburg, Londra și Zagreb și a fost implicată în Asociația Istoricilor de Artă Sud-Africani.

 

Expoziție organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași, în cadrul proiectului „Peisaje improbabile”. Proiect co-finanțat de AFCN și Universitatea din Johannesburg. Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei. Parteneri media: Radio România Cultural, RFI, Ziarul de Iași, Modernism.ro.

Articol scris de Comunicat de presa | Vin, 27/09/2019 - 17:12
Iti place ce tocmai ai terminat de citit?
Aboneaza-te prin email sau RSS ca sa fii la curent cu noutatile de pe site.
Despre editor
imaginea utilizatorului comunicat de presa