- 2821
24/24 este numele instalatiei expozitionale a Rodicai Grosu, care se afla in Galeria Benjamin Fondane in perioada 11 iunie – 10 iulie 2014. Expozitia 24/24 se bazeaza pe proiectul 24/24 realizat de Rodica Grosu in cadrul programului de Masterat in Arte Plastice - Pictura la Facultatea de Arte Vizuale si Design a Universitatii de Arte „George Enescu” din Iasi.
24/24 propune un studiu vizual, respectiv o cercetare conceptuala si performativa asupra semioticii spatiului urban, asupra instabilitatii perceptiei, asupra functiilor miscarii, asupra calitatilor luminii, asupra variatiilor temporalitatii, asupra efectului de arhivare, asupra transferului imaginii intre medii, asupra muncii artistului, asupra conditiei picturii contemporane, nu doar in raport cu documentarea fotografica.
Situata intr-o piata publica, Rodica Grosu analizeaza observational, oarecum ca si cum ar asista la o autopsie, distribuirea spatiala a cladirilor, modificarea punctelor de vedere, atmosfera conjuncturala a intersectarii sensurilor privirii, geometriei locurilor si axelor timpului. Interesul ei critic este deconspirat pe masura ce te implici in logica secretului lucrarilor. Se considera ca actul critic trebuie sa fie direct, la obiect; in anumite momente ale artei, insa, mesajul critic poate fi obliterat si doar sugerat publicului, pentru a-l implica activ.
Rodica Grosu intelege pictura ca o forma de arta figurativa de tip site-specific precum si ca o modalitate speciala de arhivare, insistand, insa, si pe calitatea pictarii ca act performativ. In pofida prejudecatilor, co-generate de hegemonia mediului picturii in expozitiile targurilor de arta si pe piata cinica de arta, prejudecati potrivit carora pictura ar trebui sa ramana istorie si sa inceteze la un moment dat sa se auto-reproduca, cu toate acestea sunt putini cei ce inteleg pictura ca munca ori ca manifest conceptual ori ca politizare critica a experientei estetice. Prin situarea picturii si actiunea pictarii, Rodica Grosu regandeste statutul pictorului nu atat in relatie cu detractorii picturii ca mediu de re-pozitionare in arta contemporana, indiferent de paternalismul pietii de arta, ci in relatie cu mediul de lucru, re-gandit inter-medial, si cu mediul social, inteles din perspectiva propriei productii a urbanitatii si a expunerii trecatorilor la meditatia asupra inevitabilitatii scaderii timpului.
S-a evitat conceperea oricarui dispozitiv aditional de vizualizare, daca ar fi sa se faca referinta la transformarea conditiilor de producere a expozitiilor pentru a surprinde publicul prin specularea realista a posibilitatii modificarii experientei estetice.
Expozitia este gandita intr-o structura minimalista, sugerand simularea trasarii unor coordonate interne, asadar abstracte, ale spatializarii arhitecturii in experienta dinamicii privitorului, pre-stabilind relatii de plasare si observare din partea publicului, fiind instalata matematic si imponderabil.
Expozitia „24/24” de Rodica Grosu. Curator: Catalin Gheorghe. Galeria Benjamin Fondane (Institutul Francez, B-dul Carol I, nr. 26). Cu sprijinul Institutului Francez din Iasi, in parteneriat cu Vector Studio (UAGE Iasi). Program: Luni - Vineri: 9 am – 9 pm; Sambata: 9 am – 2 pm.
Proiect aplicat in cadrul programului Carte Blanche aux Jeunes Créateurs, sustinut financiar si logistic de Institutul Francez din Iasi in parteneriat cu Vector Studio (UAGE).
*Guest writer pentru acest articol este Catalin Gheorghe, curator si critic de arta.