- 4562
Iata ca a sosit timpul ca tinerii critici de arta sa vina cu un suflu nou in peisajul aparitiilor editoriale locale, dominat – cel putin la nivelul notorietatii – de generatiile mai in varsta. Cristian Nae, profesor la Facultatea de Arte George Enescu din Iasi si exponent de vaza al generatiei tinere, propune o explorare a unor domenii mai putin vizate de publicatiile in limba romana, cele ale teoriei critice a artei si ale studiilor vizuale. Volumul, publicat de curand la Editura Artes, se intituleaza Moduri de a percepe. O introducere in teoria artei moderne si contemporane si va fi lansat sambata, 21 septembrie, de la ora 16.00 la Libraria Carturesti din Palas Mall.
Lansarea in sine se anunta un eveniment notabil, doar prin simpla lectura a celor care au confirmat pana acum participarea. Astfel, despre carte va vorbi Constantin Aslam, profesor de estetica la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti si realizator al emisiunii „Izvoare de filosofie” la Radio Romania Cultural, venit special din Bucuresti pentru eveniment. Universitatile din Iasi vor fi reprezentate de Petru Bejan, profesor de estetica la Universitatea Al. I. Cuza din Iasi si cunoscut critic de arta; Matei Bejenaru, profesor de fotografie la Universitatea de Arte G. Enescu din Iasi si artist vizual, care a servit vreme indelungata in calitate de director al bienalei internationale de arta contemporana Periferic din Iasi si George Bondor, profesor la Facultatea de Filosofie din cadrul Universitatatii Al. I. Cuza din Iasi, unul dintre editorii revistei „META” si coordonatorul colectiei Sofia din cadrul Editurii Universitatii Al. I. Cuza din Iasi. La eveniment si-a anuntat prezenta si Felix Aftene, presedintele Uniunii Artistilor Plastici din Iasi.
Marturisesc ca am avut ocazia sa rasfoiesc lucrarea lui Cristian Nae, fiind direct interesat de domeniu ca student al specializarii Istoria si teoria artei din cadrul UAGE. Pe langa ca este un instrument important pentru cei care cauta resurse de specialitate in limba romana, Moduri de a percepe... (referinta la celebra lucrare a lui John Berger, Ways of Seeing) poate fi un excelent ghid pentru iubitorii de arta autodidacti, aflati in cautarea unor chei de lectura a artei contemporane. Totodata, cartea ofera elementele de baza ale unei priviri critice cu care artisti insisi pot (auto)evalua modurile in care sunt perceputi de un public (post)modern. De un real folos am gasit numeroasele exemple care ilustreaza teoriile enuntate cu lucrari celebre din istoria artei.
Daca introducerea argumenteaza lectura teoriei artei ca teorie critica a vizualitatii, prin „abordarea tematica a receptarii artei in traditie europeana” – dupa cum marturiseste autorul in primele pagini, capitolele urmatoare abordeaza teoria social-critica a artelor vizuale, teoriile psihanalitice ale artei si reprezentarii, urmate de un cate unul dedicat teoriilor structuraliste, respectiv post-structuraliste. Dupa ce viziteaza teoriile critice ale artei in spatiul public, cartea se incheie cu un capitol despre teoria post-coloniala a artelor vizuale. Editura Artes inaugureaza cu aceasta lucrare o noua colectie, intitulata Esential-Arte Vizuale, dedicata unor texte fundamentale, traduceri, antologii si compendii in domeniul istoriei si teoriei artei.
Cristian Nae este doctor in filosofie, teoretician si critic de arta. Preda discipline precum „Estetica artelor vizuale”, „Filosofia artei” si „Teorii contemporane ale artei si vizualitatii” la Univesitatea de Arte George Enescu din Iasi. Fost bursier NEC-Adevarul si Getty-NEC al Institutului de Studii Avansate „Colegiul Noua Europa” din Bucuresti. Este membru al mai multor asociatii profesionale precum AICA (Asociatia Internationala a Criticilor de Arta), CAA (College Art Association, SUA) sau ESA (European Society for Aesthetics), precum si in colectivele de redactie ale revistelor stiintifice META si ARTMARGINS.